Friday, July 16, 2010

Inilah Moto Pembela Rakyat - Dahulukan Nafsu Buas Pemimpin !


..Menangisi kedukaan rakyat atas kenaikan 5 harga barang yang terbaru, maka di sini dibawa semula artikel lama Dr. Mohd Asri Zainul Abidin AGAMA BUKAN CANDU UNTUK MENGKHAYALKAN ORANG MISKIN yang ditulis dan disiarkan di media utama semasa kenaikan harga minyak di zaman Pak Lah..

Aduhai malangnya, ketika kerajaan sedang membina istana negara yang berharga 811 juta yang hanya ekslusif untuk segolongan manusia sahaja, serta di sana berbagai lagi pembaziran yang lain, tiba-tiba rakyat awam menjadi mangsa, subsidi mereka pula yang dirampas..

Kenangilah orang-orang kampung yang susah, ibubapa yang terhad pendapatan mereka dan anak-anak miskin yang akan termangsa dari setiap kenaikan harga barang.. mereka tiada istana mewah, tiada kereta mewah, tiada hidangan mewah..

Ketika golongan bangsawan dan pembesar itu bersenang lenang dengan segala kemewahan yang telah merampas subsidi rakyat, orang miskin menangis suapan mereka yang makin meninggi harganya, yang meratah tenaga jasad dan kekayaan negara mereka..
Dipetik dari : Minda Tajdid Dr MAZA
                *****   *****   ***** *****   *****   *****   *****   *****     ******      ******

Berikut adalah harga baru:
  • Petrol RON 95 - RM1.85 seliter.
  • Diesel - RM1.75 seliter.
  • Gula - RM1.70 sekilogram
  • Gas LPG - RM1.85 sekilogram
Berikut adalah harga baru gas:
  • Tong 14KG - dari RM24.50 kepada RM25.90 (naik RM1.40)
  • Tong 12KG - dari RM21.00 kepada RM22.20 (naik RM1.20)
  • Tong 10KG - dari RM17.50 kepada RM18.50 (naik RM1.00)
Sementara itu, Berita Harian online memetik Perdana Menteri,Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai berkata, kerajaan perlu mengurangkan subsidi bagi menjimatkn perbelanjaan kerajaan dan mengurangkan defisit fiskal supaya pasaran dunia dan dalaman lebih yakin dengan kekuatan ekonomi negara.
Najib berkata demikian selepas merasmikan Mesyuarat Perwakilan Umno bahagian Kuala Kedah di Alor Star, petang ini.

Beliau yang juga menteri kewangan berkata, penjimatan perbelanjaan itu juga akan digunakan untuk pembangunan negara yang akhirnya memberi faedah kepada rakyat.
Beliau turut memberi jaminan pengurangan subsidi akan dibuat secara minimum supaya tidak membebankan rakyat.
Pada 27 Mei lalu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Idris Jala dilaporkan berkata, Malaysia akan muflis pada 2019 jika kerajaan tidak memotong subsidi dan bergantung kepada pinjaman.

Katanya, hutang Malaysia akan meningkat kepada 100 peratus daripada GDP pada 2019 d- daripada 54 peratus sekarang jika subsidi tidak dipotong.




 Dari : Zakri Ali Rangkuti

     **   **  **  **  **  **  **  **  **  ** **  *  **  **  **  **  **  **    **   **     **     **     **     **

    Kera  jaan tak usahlah beralasan untuk naik harga;
    Antara alasan yang paling popular bagi kerajaan Malaysia untuk menghalalkan kenaikan harga ialah:
    1. Harga minyak kita, harga gula kita harga barang -barang  semuanya lebih murah dari negara dibenua Afrika!!!!!!!!!!!!!

   Dan sebab kenaikan minyak yang terbaru ini ialah;

#.Kerajaan perlu mengurangkan subsidi bagi menjimatkn perbelanjaan kerajaan dan mengurangkan defisit fiskal supaya pasaran dunia dan dalaman lebih yakin dengan kekuatan ekonomi negara. Ini kata PM yang sayangkan sangat kucing beliau yang berharga RM500.00
#.Pada 27 Mei lalu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Idris Jala dilaporkan berkata, Malaysia akan muflis(rujuk artikel Muara yang terdahulu) pada 2019 jika kerajaan tidak memotong subsidi dan bergantung kepada pinjaman. Kata Idris Jala




    ***  Ketika kamu tedesak kamu beralasan ekonomi negara tak elok, rakyat perlu berjimat dan subsidi perlu ditarik, ketika ekonomi melonjak kamu berlagak dengan membelanjakan sewenang-wenangnya duit tesebut macamlah duit itu hak milik datuk kamu!  Bila dah jadi macam ni rakyat juga yang kamu bebankan kepala mereka! Ketika inilah kamu mengungkitkan perlunya rakyat mempunyai semangat patriotisme lah semangat cintakan negaralah.. rakyat perlu mesti berjimatlah....

    Kepada rakyat yang beragama Islam Muara ingatkan sesungguhnya inilah bala yang Allah turunkan kerana kita tak pilih kerajaan yang benar-benar Islam untuk memerintah kita. Sedangkan kita tahu  kerajaan yang ada hari ini tidak Islam tetapi kita  masih bersekongkol dengan pemerintahan tersebut!


...(kemas kini kali pertama - 17hb, 12..2)

Thursday, July 15, 2010

Perkasa - Nama Baru Bagi Umno

 Salam Sejahtera  Untuk Semua

Pintu pagar Putrajaya dibuka untuk PR

   Tajuk diatas diambil dari Blog Ustaz Saiful Bahri, menarik juga bunyi tajuk diatas, walau pun ia sebagai gurauan, tetapi ianya tidak mustahil untuk menjadi kenyataan.

Seterusnya saya jumpa dengan perenggang berikut; 

"Pemimpin UMNO jadi serba salah. MCA pulak nak wujudkan Perkasa Cina. Nanti MIC pun nak wujudkan Perkasa India. Habis sapa nak perkosa sapa? Masing-masing nak tunjuk kuat. Ahli Umno sendiri sudah terasa bakal kehilangan cengkaman dan kuasa. Apatah lagi dengan desakan demi desakan dari Parti kompenan BN untuk menuntut pelbagai tuntutan demi kepentingan politik masing-masing".
  
     Kepada pembaca yang nak baca tulisan Ustaz Saiful boleh terus (klik) ke artikel tersebut. Disini saya nak masuk sikit tentang produk baru umno, bekas ahli umno dan mereka yang ada aura umno didalam badan mereka!
Seterusnya;"Itulah sebabnya Umno bersetuju dengan gerakan Perkasa yang ditubuhkan oleh Ibrahim  Ali.                   Ia dirasmikan sendiri oleh mentor PM iaitu Tun Dr Mahathir". Tulis Ustaz Saiful Bahri
    Terbaru ialah: “Kalau Umno ingin sangat menjaga perjuangan orang Melayu, lebih baik Umno menukar dasarnya kepada Islam,” kata Tuan Guru Nik Aziz dalam satu kenyataan dikeluarkan di sini hari ini bila mengulas berkenaan kerjasama Umno dengan pas didalam mencari perpaduan bangsa Melayu.

   Apa yang muara nak tekankan disini ialah betapa umno telah sedar bahawa umno hanya menunggu masa untuk dibubarkan dan mereka menyedari bahawa umno tidak lagi releven diabad ini kerana perbuatan tangan-tangan mereka sendiri! 
   Kenapa Dr Mahathir beria-ia sangat merasmikan penubuhan Perkasa?  Jika Dr Mahathir sedar dan tahu masa depan Umno tetap utuh mungkinkah beliau membiarkan Perkasa ditubuhkan? Jawapannya ialah memang Dr Mahathir sedar bahawa umno tak akan kekal lama dan hanya menunggu masa untuk ditalkinkan dan diganti dengan pertubuhan baru yang tulin  dan beridentitikan nama Melayu. Nama pertubuhan tersebut ialah PERKASA

Dr Mahathir  Bekas PM Malaysia Di Majlis Perasmian Penubuhan PERKASA
      Bila diperhatikan pergolakan yang berlaku didalam 'pakatan' BN hari ini ( rujuk artikel desas desus   perkasa mca dan mic nak ditubuhkan) dan bersedianya Tan Sri Muhyidin nak berbincang dengan MB Kelantan berkenaan kerjasama bangsa Melayu( Umno tetap keras  lidah nak sebut perpaduan Islam)

    Terimalah hakikat bahawa umno sudah hampir pada hayatnya kerana hidupnya umno hari ini adalah kerana seolah-olah ada makhluk lain yang berada didalam 'tubuh' umno. Kalau manusialah dah tentu  orang akan kata masuk hantu. Terlalu  keras  lidah para  pemimpin  umno untuk mengungkapkan perpaduan islam bila pemimpin  mereka  bercakap tentang perpaduan!
     Tebalnya semangat perkauman yang ada didalam 'diri' umno sehingga nak ucap perpaduan untu Islam sangat takut. Kenapa begitu tak yakinnya umno kepada Islam(?)
        Jelaslah sekarang Dr Mahathir dah nampak bahawa umno akan tinggal nama dan ada satu pertubuhan lain yang akan mengambil alih kesatuan bangsa Melayu yang dulunya bernaung dibawah umno , kalau tidak Perkasa akan diwujudkan parti baru seperti yang diminta oleh Tuan Guru Nik Abdul Aziz, Menteri Besar Kelantan semalam supaya umno ubah dasar atau tukar nama!
        Muara cadangkan nama kepada umno tukar nama baru kepada Parti Islam Nasional Malaysia (PIN) dekat dekat dengan ayah pin je...  tak apa... lepas tu ubah dasarnya  kepada Islam dan dengan sendirinya pas bubar !  Keahliannya terbuka kepada semua bangsa yang beragama Islam dan juga bukan Islam yang  berada didalam  sayap penyokong 'PIN' . Atau   bergabung. Pas tetap memerintah Kelantan dan tetap menyertai Pilihanraya dengan lambang sendiri.
  
      Itu sekadar cadangan. Sudah cukuplah umno bercakap atas dasar bangsa dan retorik pembangunan! PM sepatutnya tidak melaungkan  1 Malaysia  kerana satu Malaysia konsepnya merugikan orang Melayu, tetapi jika 1Islam ianya menguntungkan semua rakyat  didalam Malaysia!

Jumpa lagi....

Wednesday, July 14, 2010

Hukum Perempuan Solat Jumaat

1 Syaaban 1431 H
Oleh: AKHISALMAN

Saya sering ditanya pasal perempuan yang pergi solat Jumaat; adakah dia perlu menunaikan solat zuhur pulak. Ini jawapannya:

Hukum solat Jumaat bagi wanita

Tidak ada khilaf bahawa perempuan tidak diwajibkan solat Jumaat. Ibnu Munzir telah berkata dalam kitabnya (Ijmak):"Telah bersepakat semua ulama yang kami tahu; tidak wajib solat Jumaat kepada wanita."Dalilnya adalah hadis Nabi s.a.w:

(الجمعة حق واجب على كل مسلم في جماعة إلا أربعة:عبد مملوك أو إمراءة أو صبي أو مريض
Maksudnya: Solat Jumaat adalah hak yang wajib bagi setiap Muslim secara berjemaah melainkan 4 golongan:                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           

                                1. Hamba Sahaya
                                2. Perempuan
                                3. Budak  yang belum Baligh
                                4. Orang sakit ( Hadis riwayat Abu Daud)                                                                            



Perempuan yang pergi solat Jumaat

Perempuan dibenarkan pergi solat jumaat, walaupun sembahyang dirumah lebih baik. Ini berdasarkan hadis Nabi s.a.w:

( لاتمنعوا نساءكم المساجد وبيوتهن خير لهن)
Maksudnya: Jangan kamu tegah isteri dan anak perempuan kamu untk solat di mAsjid; Solat di rumah lebih baik bagi mereka.(HR Abu Daud)


Jika mereka hendak ke masjid hendaklah mereka dalam keadaan yang tidak menimbulkan fitnah seperti memakai wangian dan sebagainnya. Nabi bersabda:


( لا تمنعوا إماء الله المساجد ولكن ليخرجن تفلات)
Maksudnya: Janganlah kamu tegah wanita-wanita di bawah tanggunganmu ke Masjid; tetapi hendak mereka keluar dengan tak memakai wangian.(Bukhari dan Muslim)


Ke masjid pun tak leh wangi-wangian inikan ke tempat-tempat yangg lain..wanita hendaklah tidak menjadikan diri mereka fitnah pada lelaki..Lelaki pula jnganlah cuba menimbulkan fitnah pada diri wanita...BERHATI2LAH PADA TIPU DAYA NAFSU DAN SYAITAN...BANYAK2 BERSERAH PADA ALLAH..

Adakah perlu melakukan solat Zuhur?

Perempuan yang sudah solat jumaat tidak perlu solat Zuhur. Ibnu Munzir berkata:

Para ulama telah bersepakat mana-mana wanita yang telah solat jumaat maka itu mencukupi baginya (tidak perlu buat solat zuhur); kerana gugur solat Jumaat adalah satu keringanan bagi mereka. Jika mereka buat yang lebih susah maka ianya memadai seperti orang yg sakit.

Sunday, July 11, 2010

Umno Berubah Pas Berubah - Mana Yang Berubah Kearah Islam?

        Salam Sejahtera Untuk Semua

    Semalam, 10hb.Julai  di Balai Islam Lundang, Kota Bharu Kelantan telah pun berlangsung Wacana  Perdana "Bolehkah Melayu Bersatu"

    Dr. Mohd Asri telah mengulas mengenai :



                                    Pas Ibarat wanita Solehah dan Umno umpama lelaki jahat


     Dr. Mohd Asri  turut mengulas Pas sekarang tidak lagi perlu mengulang-ulang cakap tentang hudud kerana benda yang cantik perlu masa yang cantik atau ketika yang kondusif  untuk dilaksanakan!


                                           Umno lebih suka jika rakyat kembali memakai cawat!


           Panel yang berhujah dengan mantap dan menonjol hanyalah Dr Asri dan Dr Mujahid. Ahli panel yang lain semuanya makan ubi kayu  belaka!

          Audien pun tak boleh kawal emosi. Sepatutnya diam dan dengarlah semua hujah biarpun dari mereka yang tidak kita sokong! Biar ahli panel yang menjawab!  Itu lebih bijak dari bersorak macam penonton bola sepak sahaja!



Komen