Skip to main content

TIDAK SALAH MAKAN KUCING


(Lemahnya pemerintah  Malaysia)
Mohamed Radzuan Malek
Datuk Mohamed Radzuan Malek


 
“Memakan kucing bukan satu kesalahan mengikut undang-undang negara. Justeru pihak berkuasa tidak boleh mengambil tindakan ke atas individu yang memakan daging haiwan tersebut,” demikian kata Pengarah Penguatkuasa Jabatan Perkhidmatan Veterinar (DVS), Datuk Mohamed Radzuan Malek.

Tegasnya, sehubungan itu masyarakat perlu membetulkan persepsi terhadap fungsi DVS sebelum sewenangnya menuding jari ke arah kerajaan berkaitan semua permasalahan haiwan termasuk  kes kucing dimakan oleh manusia.

Beliau menjelaskan, bukan DVS tidak menerima aduan. Bagaimanapun mengikut prinsip penguatkuasaan, kucing bukan tergolong haiwan ternakan yang diiktiraf sebagai makanan tetapi tidak menjadi kesalahan di sisi perundangan negara jika ada memakannya seperti juga masyarakat lain yang memakan anjing, khinzir atau monyet.

Namun beliau tidak menafikan bukan kejadian haiwan dimakan itu yang menjadi fokus, tetapi adalah tindakan awal si pemakan ketika proses mematikan haiwan tersebut seperti memukul, mencucuk atau menyembelihnya yang didakwa zalim.

“Kita faham tanggapan masyarakat mengatakan berlaku kezaliman tetapi mengikut Akta Binatang 1953, adalah tidak salah  perbuatan seperti itu dilakukan sekiranya untuk penyediaan makanan.

"Sama juga seperti kita mengetuk kepala ikan keli ketika menyiangnya,” ujar Mohamed Radzuan.

Beliau menambah, kezaliman yang dilontarkan terlebih dahulu mesti didefinisikan mendalam oleh masyarakat terutama pihak komuniti atau pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang memperjuangkan nasib haiwan jalanan. Ia perlu ditafsirkan selari dengan prinsip perundangan yang dimiliki oleh negara  ini.

Mohamed Radzuan berkata, satu saluran yang khilaf sekiranya terus menghalakan kepada DVS semata-mata dalam isu makan kucing ini.

“Perlu diingat, DVS bukan berkonsep seperti Jabatan Kebajikan Masyarakat. Misalnya ada tempat perlindungan haiwan. Tetapi DVS mempunyai kuasa untuk mengambil tindakan perundangan ke atas penzalim haiwan bagi melindunginya,” ujar Mohamed Radzuan.

Antara perlindungan daripada kezaliman itu bermaksud seseorang manusia tidak boleh memukul, menendang, menunggangnya secara berlebihan, tidak memberi makan minum secukupnya, menyebabkan penderitaan, memaksa binatang yang sakit membuat kerja dan melagakan haiwan.

Mohamed Radzuan berkata, bahkan pemelihara haiwan tidak boleh memaki hamun atau berkasar ke atas haiwan itu dan beginilah perlindungan ke atas haiwan.

"Tetapi jika kezaliman itu dilakukan untuk tujuan penyediaan makanan bukan dianggap zalim mengikut persepsi undang-undang,” akhiri beliau.

Petikan dari Sinar Harian

Pandangan: Bukankah itu penghinaan keatas kasih sayang yang nabi tunjukkan?  Sebelum bertindak dan mengeluarkan kenyataan, rujuklah dulu alim ulama!  Kepada penggemar daging kucing minoriti tolong hormatlah perasaan majoriti mereka yang sayangkan kepada kucing sebagai binatang peliharaan!

Comments

Popular posts from this blog

MENDUKUNG BIAWAK HIDUP – SAMPAI BILA?

Apakah maksud  peribahasa biawak hidup? Mengikut kepada daftar kata Dewan Bahasa dan Pustaka takrifan secara langsung kepada Biawak Hidup tak ada tetapi ayat yang dibina  berbunyi begini; “mengasingkan diri, tidak melibatkan diri: kalau awak terkena satu­-satu hal kelak, saya akan ~ diri kerana saya tidak sanggup mendukung biawak hidup (Maksud dari perkataan Berlepas Diri)” Ada Persamaan dengan peribahasa: Tiada Beban Batu Digalas Maknanya berlepas diri daripada menanggung beban yang tidak wajib seseorang itu menanggungnya! Kerana biawak itu masih hidup, biawak itu boleh mencari makan dengan sendiri, kenapa pula seseorang itu nak menyusahkan dirinya menanggung beban mendukung biawak yang hidup Banyak peribahasa pepatah Melayu yang menggunakan perkataan biawak, mungkin  kehidupan orang-orang Melayu  kita begitu berkait rapat dengan alam! Menjadikan kita manusia yang begitu menghayati alam ! Tetapi orang kita terlalu lemah dan begitu mudah didodoikan dengan bahasa ala

Barangan Muslim

AYUH RAKYAT MALAYSIA, KITA SOKONG BELI-GUNA BARANGAN MELAYU (ISLAM) 1. Roti Gardenia (Syed Mokhtar). 2. Beras Jasmine (Syed Mokhtar). 3. Minyak Masak Tiara (FELDA). 4. Minyak Masak Saji (FELDA). 5. Susu Pekat Manis Saji (FELDA). 6. Susu Cair Saji (FELDA). 7. Maggie Sajimee Saji (FELDA). 8. Mayonis Saji Mayo Saji (FELDA). 9. Marjerin Pelangi (FELDA). 10. Sos Cili Pelangi (FELDA). 11. Sos Tomato Pelangi (FELDA). 12. Jem Peanut SunBear (FELDA). 13. Sardin Agromas. 14. Sardin Pertima. 15. Kopi Hang Tuah. 16. Bihun Sufi. 17. Mi Kuning Sufi. 18. Kuey Teow Sufi. 19. Garam Sufi. 20. Sos Lada Hitam Sufi. 21. Sos Cili/Tomato Sufi. 22. Kicap Masin/Manis Sufi. 23. Tepung Goreng Sufi. 24. Minyak Masak Sufi. 25. Telur Cap Sufi. 26. Ubat gigi Najwa. 27. Ubat gigi Halagel. 28. Garam Halagel. 29. Tepung gandum Cap Bidara. 30. Tepung gandum Faiza. 31. Jus minuman Safina. 32. Syampoo D’herbs. 33. Pasaraya Mydin. 34. Pasaraya MyMart  (kedai keluaran Mydin). 35. Bihun Kampung. 36. Burger Ramly. 37. Air Min

Pasaraya jadikan anjing sebagai pengawal?

Anjing Menjadi Pengawal? Sebuah Pasaraya yang terletak di Lembah Sireh didapati beberapa ekor anjing menjadikan tempat parking bawah bangunan Pasaraya tersebut sebagai tempat 'beristirehat'. Ianya dikhuatiri mengganggu pelanggan yang hadir untuk membeli belah di Pasaraya tersebut. Bukan itu sahaja, anjing-anjing yang banyak itu juga berkeliaran disekitar  deretan bangunan kedai makan yang hampir dengan sungai. Diharap pihak berkuasa mengambil tindakan yang segera untuk mengelakkan dari kes-kes seperti digigit anjing yang terjadi sebelum ini.